ΠΟΣΟ ΑΣΦΑΛΗΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΑΓΩΓΟΣ ΤΑΡ ΣΤΑ ΠΛΗΜΜΥΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ; Τα Τενάγη είναι μια άτιμη βάλτα!

Πριν από μερικές ημέρες ολοκληρώθηκε η δωρεά οχημάτων κοινής ωφέλειας από τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) στις αποκεντρωμένες διοικήσεις Β. Ελλάδας με την παράδοση των δέκα τελευταίων οχημάτων πολιτικής προστασίας στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης.

Η συνολική επένδυση ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει τη δωρεά 19 συνολικά τετρακίνητων οχημάτων για δασική και πολιτική προστασία.

Τα 10 από αυτά θα χρησιμοποιηθούν για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών στις δασικές υπηρεσίες που βρίσκονται στην αρμοδιότητα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης (Δασαρχεία Αλεξανδρούπολης, Σουφλίου, Δράμας, Καβάλας, Σερρών, Θεσσαλονίκης, Έδεσσας και Βέροιας, Διευθύνσεις Δασών Ροδόπης και Αναδασώσεων Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης).

Αυτά λέει η τρέχουσα ειδησογραφία, αλλά οι τελευταίες ακραίες βροχοπτώσεις και η προ ημερών ενημέρωση του αντιδημάρχου Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου Καβάλας από τους ανθρώπους του ΤΑΡ σχετικά με τις νόρμες τις οποίες θα κρατήσει η εταιρεία για την διασφάλιση της ασφάλειας κατά την διέλευση αερίου από τον αγωγό, αφήνουν ερωτήματα τα οποία θα πρέπει να απαντηθούν.

Η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΤΟΥ ΜΑΚΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ

Τον Φλεβάρη του τρέχοντος έτους ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ο Τόπος της Ζωής μας» Μάκης Παπαδόπουλος είχε επισημάνει με ανακοίνωσή του τα εξής: «Οι βροχές των προηγούμενων ημερών προκάλεσαν και πάλι πλημμύρες στα Τενάγη των Φιλίππων, σε περίπου 40.000 στρέμματα από τα 60.000 στρέμματα καλλιεργειών που υπάρχουν στον Δήμο Καβάλας.

Επιπλέον προβλήματα τόσο στην απορροή των υδάτων όσο και στην ξηρασία αρχίζουν να εμφανίζονται από την εγκατάσταση αγωγών στην περιοχή, γεγονός που χρειάζεται πλέον να λαμβάνεται υπόψη στον σχεδιασμό των εμπλεκόμενων φορέων.

Τα Τενάγη χρειάζονται προστασία όλον τον χρόνο: από την ξηρασία το καλοκαίρι, από τις πλημμύρες τον χειμώνα.

Η Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας συνεισφέρει σημαντικά στην αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων με κύριες παρεμβάσεις στον καθαρισμό των καναλιών.

Ωστόσο ο συντονισμός είναι απαραίτητος, καθώς εμπλέκονται 5 Δήμοι (Καβάλας, Παγγαίου, Δοξάτου, Προσοτσάνης και Αμφίπολης), δύο Περιφέρειες (Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης) και φορείς των αγροτών, ενώ η συντήρηση της κεντρικής τάφρου ανήκει στις αρμοδιότητες του Υπουργείου Υποδομών.

Για τους λόγους αυτούς, έχουμε προτείνει εδώ και καιρό στη διοίκηση του Δήμου να αναλάβει πρωτοβουλία να δημιουργηθεί ένας φορέας διαχείρισης και προστασίας των Τεναγών.

Έχουμε μάλιστα προτείνει να μπει επικεφαλής το Παράρτημα Ανατολικής Μακεδονίας του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, που έχει επιστημονική και χωρική αρμοδιότητα στην περιοχή.

Η προστασία των Τεναγών είναι μεγάλης σημασίας για τη διατήρηση του ιδιαίτερου περιβάλλοντος της περιοχής, τη συνέχιση της αγροτικής δραστηριότητας και την ανάπτυξη της περιοχής».

Αυτό είναι το ένα σκέλος μια και τώρα έχουμε ένα άλλο δεδομένο. Από τα Τενάγη περνά ένας αγωγός αερίου που σε λίγο καιρό θα ρέει από τα σπλάχνα του ένα ενεργειακό στοιχείο που θέλει ιδιαίτερη προσοχή στους όρους ασφαλείας.

Η ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΤΟΥ ΓΕΩΤΕΕ ΣΤΟΝ ΑΓΩΓΟ

Με έγγραφό του το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο ΑΜ, στις 14-3-2014 προς τον Trans Adriatic Pipeline AG – Greece (Branch Office) δηλαδή στην εταιρεία διαχείρισης του αγωγού πρωτού πέσει η πρώτη κασμαδιά, σημείωνε: «θα θέλαμε να λάβετε υπόψη σας τα παρακάτω:

1) Τα Τενάγη Φιλίππων, όπως σας το είχαμε τονίσει και εμείς ότι θα συμβεί, μετά τις τελευταίες βροχές έχουν μετατραπεί σε μια μεγάλη λίμνη με όλες τις δυσμενείς επιπτώσεις για τους αγρότες μας και τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που εγκυμονεί αυτή η πλημμυρική κατάσταση για τη σχεδιαζόμενη από εσάς διέλευση του αγωγού μέσα από τα Τενάγη Φιλίππων.

2) Σας ενημερώνουμε ότι με αφορμή αυτές τις πλημμύρες η Περιφέρεια Α.Μ.Θ. διοργάνωσε στις 12/3/2014 σχετική σύσκεψη όλων των εμπλεκόμενων φορέων για να αναζητηθεί λύση για το πρόβλημα. Σε αυτή τη σύσκεψη ειπώθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία της Περιφέρειας ότι αν συνεχιστεί η κατάσταση αυτή τα Τενάγη σε 20 χρόνια από τώρα θα είναι πλημμυρισμένα στο 50% της έκτασης τους επί μονίμου βάσεως χειμώνα καλοκαίρι. Από την ίδια υπηρεσία προτάθηκε και μια μόνιμη λύση για τα επόμενα 50 χρόνια στο πρόβλημα, με την κατασκευή σήραγγας 5 χιλιομέτρων προς τη θάλασσα για την εκφόρτιση όλου αυτού του υδάτινου δυναμικού. Το κόστος όμως ενός τέτοιου έργου θα φτάσει τα 40 εκ. ευρώ μαζί με τη μελέτη του και είναι άγνωστο αν θα βρεθούν οι πόροι για να υλοποιηθεί το έργο αυτό.

3) Θέλουμε επίσης να τονίσουμε τη διγλωσσία της εταιρείας του ΤΑΡ για το θέμα της αλλαγής της όδευσης του αγωγού στην πεδιάδα του Νέστου. Έτσι άλλα ειπώθηκαν και καταγράφηκαν στα πρακτικά της συνεδρίασης της Τριμερούς Επιτροπής για το θέμα αυτό από τον κ. Στάθη Θεοδωρόπουλο και άλλα δηλώθηκαν στα ΜΜΕ της περιοχής από τον κ. Κων/νο Τσιρίκη με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζεται η κοινή γνώμη και να δημιουργείται μια σύγχυση στους πολίτες του τόπου μας για το θέμα του ΤΑΡ. Αυτή η πρακτική της εταιρείας θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν γίνεται ηθελημένα για να διασπαστεί το κοινό μέτωπο αντίδρασης των πολιτών της περιοχής μας επί της συγκεκριμένης όδευσης του αγωγού.

4) Από μέρους της εταιρείας δεν έχει τηρηθεί και η δέσμευση που έδωσε στη σύσκεψη της 27/1/2014 στο γραφείο του Υπουργού ΠΕΚΑ ώστε να μην ανοίξει νέα γραφεία ταυτοποίησης αγροτεμαχίων και ήδη προχώρησε στο άνοιγμα και νέων γραφείων της εταιρείας στην Καβάλα και στη Γραβούνα Νέστου προχωρώντας στην ταυτοποίηση των αγροτεμαχίων των αγροτών που βρίσκονται σε ζώνη 2 χιλιομέτρων εντός της υπάρχουσας χάραξης του αγωγού.

5) Ανατρέχοντας τέλος σε δημοσιεύματα του τύπου βρήκαμε ότι η εταιρεία του ΤΑΡ έχει αποδεχτεί περίπου 40 αλλαγές στην όδευση του αγωγού εμφανιζόμενη διαλλακτική και συγκαταβατική. Ας πράξει λοιπόν το ίδιο και στην περίπτωση των Τεναγών Φιλίππων και του Σταθμού Συμπίεσης στις Σέρρες αφού οι εναλλακτικές που προτείνουμε δεν αυξάνουν το μήκος του αγωγού.

Αναμένοντας λοιπόν την απάντησή σας εδώ και 5 μήνες στην εναλλακτική πρόταση που προτείναμε τα 2 επιμελητήρια θέλουμε για μια ακόμα φορά να τονίσουμε την έντονη δυσαρέσκεια μας για την απαξίωση των σοβαρών και τεκμηριωμένων επιχειρημάτων που σας παραθέτουμε παρακάτω για την επικινδυνότητα του έργου μέσα από τα Τενάγη Φιλίππων, όπως και της θέσης του Σταθμού Συμπίεσης στις Σέρρες. Στην περίπτωση που επιμείνετε στην αρχική χάραξη του αγωγού που σχεδιάσατε, ευελπιστούμε τότε ότι την ύστατη στιγμή η Ελληνική Πολιτεία δεν θα επιτρέψει την όδευση του αγωγού μέσα από τα Τενάγη Φιλίππων και την εγκατάσταση του Σταθμού Συμπίεσης κοντά σε κατοικημένες περιοχές διασφαλίζοντας και προασπίζοντας τα συμφέροντα του Ελληνικού Λαού και το μέλλον των τοπικών κοινωνιών».

Το κουδούνι το έκρουσε το ΓΕΩΤΕΕ αλλά φαίνεται ότι στην πορεία πιο πολύ δόθηκε σημασία στις επισημάνσεις του ΤΕΕ και όχι του ΓΕΩΤΕΕ.

Κατά πόσο έγιναν δεκτές οι παρατηρήσεις του ΓΕΩΤΕΕ από την εταιρεία αυτό μένει να το διασφαλίσουν τα μέλη και η ηγεσία του γεωτεχνικού Επιμελητηρίου, από την άλλη καλό θα είναι να δοθούν απαντήσεις σε βάθος στη διοίκηση του Δήμου Καβάλας αν η πλημμυρική κατάσταση στα Τενάγη μπορεί και αν θα επηρεάσει την στατικότητα του έργου του αγωγού.

Θα περιμένουμε και θα τους πούμε ένα πράγμα ότι …Τα Τενάγη είναι άτιμη βάλτα!

Δ: ΦΙΛΕΛΛΗΝΩΝ 22 - ΚΑΒΑΛΑ - Τ.Κ: 65302 / ΔΘ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΕΝΤΗ / ΑΦΜ : 800828862 ΔΟΥ: ΚΑΒΑΛΑΣ / ΤΗΛ: 2510 222141 / Εmail: evdomimera@gmail.com

Εβδόμη Ημέρα