Την ευθύνη του πρότζεκτ έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα τρέξει γρήγορα τους σχετικούς διαγωνισμούς ή τον διαγωνισμό για την παραχώρηση των χώρων εντός των τριών λιμένων για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση των υποδομών υποδοχής κρουαζιέρας, με την προοπτική να εξελιχθούν ακόμα και σε «home ports» (λιμάνια αναχώρησης) κρουαζιέρας.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να κινηθεί γρήγορα η όλη διαδικασία. Γι’ αυτό και ήδη την περασμένη εβδομάδα προχώρησε στη δημοσιοποίηση τριών διεθνών προκηρύξεων για την πρόσληψη νομικών συμβούλων, χρηματοοικονομικών συμβούλων και τεχνικών συμβούλων αντίστοιχα, που θα βοηθήσουν στην προετοιμασία και την εκτέλεση του εξαιρετικά ενδιαφέροντος πρότζεκτ.
Οι αιτήσεις θα πρέπει να έχουν ήδη κατατεθεί.
Την αναβάθμιση τριών περιφερειακών λιμένων της χώρας σε υποδομές κρουαζιέρας μέσω του ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να ενισχυθεί η τάση της εισροής τουριστών κρουαζιέρας στη χώρα μας και παράλληλα να υπάρξει διασπορά τους πέραν των κορεσμένων προορισμών, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, προβλέπει το σχέδιο της κυβέρνησης.
Την ευθύνη του πρότζεκτ έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα τρέξει γρήγορα τους σχετικούς διαγωνισμούς ή τον διαγωνισμό για την παραχώρηση των χώρων εντός των τριών λιμένων για τη δημιουργία ή την αναβάθμιση των υποδομών υποδοχής κρουαζιέρας, με την προοπτική να εξελιχθούν ακόμα και σε «home ports» (λιμάνια αναχώρησης) κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, μεταξύ των τριών λιμένων που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα είναι το Κατάκολο, που ήδη έχει αξιοσημείωτη δραστηριότητα κρουαζιέρας, η Πάτρα, η οποία εμφανίζει ενδιαφέρον σε πολλαπλά επίπεδα, καθώς και η Καβάλα, μέσω της οποίας θα επιχειρηθεί ενίσχυση της κρουαζιέρας συνολικά στο Βόρειο Αιγαίο.
Το λιμάνι της Καβάλας
Πληροφορίες αναφέρουν πως ήδη στις προκαταρκτικές επαφές του ΤΑΙΠΕΔ με operators κρουαζιέρας για την προοπτική αξιοποίησης των τριών λιμένων έχει καταγραφεί ζωηρό ενδιαφέρον. Μάλιστα, ένας βασικός λόγος για τον οποίο επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένοι λιμένες προς αξιοποίηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας ήταν το αυξημένο ενδιαφέρον που συγκέντρωσαν.
Και αυτό καθώς αφενός η διασύνδεσή τους με αεροδρόμια μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα στην περίπτωση που εξελιχθούν σε βάση κάποιου operator κρουαζιέρας και φυσικά συγκεντρώνουν ιδιαίτερο τουριστικό ενδιαφέρον οι περιοχές τους: η Πάτρα ως αστικός πόλος, που όμως έχει να επιδείξει και τουριστικού ενδιαφέροντος σημεία που είναι κοντά, το Κατάκολο φυσικά, το οποίο αποτελεί τη βάση για επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία, και η Καβάλα.
Η τελευταία θεωρείται εν πολλοίς «ανεξερεύνητη», αλλά με μεγάλες προοπτικές, καθώς πέραν των τοπόσημων της πόλης συγκεντρώνει ενδιαφέρον τόσο για τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων όσο και για το «μονοπάτι» του Αποστόλου Παύλου, που περνάει από τον τόπο όπου βαφτίστηκε η πρώτη χριστιανή επί ευρωπαϊκού εδάφους, Λυδία.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης
Πληροφορίες αναφέρουν πως ήδη στις προκαταρκτικές επαφές του ΤΑΙΠΕΔ με operators κρουαζιέρας για την προοπτική αξιοποίησης των τριών λιμένων έχει καταγραφεί ζωηρό ενδιαφέρον.
Μάλιστα, ένας βασικός λόγος για τον οποίο επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένοι λιμένες προς αξιοποίηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας ήταν το αυξημένο ενδιαφέρον που συγκέντρωσαν.
Και αυτό καθώς αφενός η διασύνδεσή τους με αεροδρόμια μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα στην περίπτωση που εξελιχθούν σε βάση κάποιου operator κρουαζιέρας και φυσικά συγκεντρώνουν ιδιαίτερο τουριστικό ενδιαφέρον οι περιοχές τους: η Πάτρα ως αστικός πόλος, που όμως έχει να επιδείξει και τουριστικού ενδιαφέροντος σημεία που είναι κοντά, το Κατάκολο φυσικά, το οποίο αποτελεί τη βάση για επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία, και η Καβάλα.
Η τελευταία θεωρείται εν πολλοίς «ανεξερεύνητη», αλλά με μεγάλες προοπτικές, καθώς πέραν των τοπόσημων της πόλης συγκεντρώνει ενδιαφέρον τόσο για τον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων όσο και για το «μονοπάτι» του Αποστόλου Παύλου, που περνάει από τον τόπο όπου βαφτίστηκε η πρώτη χριστιανή επί ευρωπαϊκού εδάφους, Λυδία.
Διασπορά
Το συγκεκριμένο πρότζεκτ εντάσσεται ως μέρος της λύσης που αναζητά η κυβέρνηση στο πρόβλημα της υπερσυγκέντρωσης τουριστών.
Μάλιστα, το στίγμα των κυβερνητικών παρεμβάσεων έδωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όταν σε συνέδριο πρόσφατα τόνισε πως «η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα υπερτουρισμού, αλλά αντιμετωπίζει ζήτημα υπερσυγκέντρωσης τουριστών σε μερικές περιοχές μόνο», υπογραμμίζοντας και την ανταποδοτικότητα που θα έχουν τα τέλη κρουαζιέρας που θα επιβάλλονται (με επιβάρυνση κυρίως τους επισκέπτες της Μυκόνου και της Σαντορίνης).
Την ίδια ώρα όμως αποτελεί και πρώτης τάξεως ευκαιρία προκειμένου να βρεθούν και νέα κανάλια ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μέσω της προσέλκυσης της κρουαζιέρας και σε άλλους προορισμούς πέραν των βασικών. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή το 57% της ετήσιας κίνησης κρουαζιέρας (σε αριθμό επιβατών) συγκεντρώνεται στον Πειραιά, στη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, η επιβατική κίνηση της κρουαζιέρας στη χώρα μας θα καταγράψει φέτος νέο ρεκόρ καθώς αναπτύσσεται με ρυθμό 20% σε σχέση με το 2023. Την περσινή χρονιά, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, οι επιβάτες κρουαζιέρας ξεπέρασαν τα 3,48 εκατομμύρια παρουσιάζοντας αύξηση 61,1% σε σχέση με το 2022. Επίσης, καταγράφηκαν 5.152 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων από 4.598 έναν χρόνο πριν.
Μάλιστα, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1% σε σύγκριση με το 2022 και ανήλθαν σε 908,4 εκατ. ευρώ. Κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων ήταν ο Πειραιάς, με συμμετοχή 47,8%.